Preturi de transfer

Volumul si varietatea in crestere a tranzactiilor intre companii si a reglementarilor fiscale internationale, impreuna cu aplificarea actiunilor de aplicare a acestora, au facut ca preturile de transfer sa fie o problema principala de gestionare a riscurilor pentru afacerile locale si globale.

Dosarul preturilor de transfer (TP) a devenit mai dificil, mai ales atunci cand reglementarile se schimba pentru a spori transparenta. Societatile mari nu trebuie doar sa dezvolte o politica de preturi de transfer eficienta din punct de vedere fiscal si viabila pentru a spori competitivitatea, ci si sa gestioneze riscul potential de TP intr-un mod eficient din punct de vedere al costurilor.

Documentatia privind preturile de transfer este, prin urmare, nu numai o cerinta de conformitate, ci reprezinta si prima linie de aparare impotriva auditului.

Specialistii nostri va pot ajuta sa evaluati conformitatea si nevoile strategice in mod holistic si sa reimaginati modelul operational al afacerilor viitoare.

  Serviciile noastre de preturi de transfer includ:

  • Planificarea preturilor de transfer: proiectarea politicilor si procedurilor practice si eficiente de preturi de transfer;
  • Conformitatea preturilor de transfer: pregatirea documentatiei privind preturile de transfer;
  • Preturi de transfer operationale: implementarea si revizuirea proceselor si controalelor privind preturile de transfer;
  • Planificarea lantului de aprovizionare: proiectarea strategica a politicii si planificarea fiscala;
  • Analiza comparativa a preturilor de transfer: ratele de referinta ale redeventelor, ratele dobanzilor si profitabilitatea entitatii;
  • Acorduri de preturi anticipate: acorduri unilaterale si multilaterale de preturi de transfer cu autoritatile fiscale.

  Atentia corespunzatoare acordata preturilor de transfer va ajuta afacerea in:

  • Identificarea posibilelor oportunitati si implementarea politicilor de preturi de transfer pentru imbunatatirea eficientei fiscale;
  • Respectarea reglementarile nationale si globale privind preturile de transfer, reducand sansa de ajustari ale preturilor de transfer de catre autoritatile fiscale;
  • Asigurarea protectiei impotriva penalitatilor privind preturile de transfer;
  • Reducerea costurilor de conformare a taxelor pe termen lung prin stabilirea de politici, proceduri si documentatie eficiente;
  • Reducerea riscurilor asociate cu pozitiile fiscale incerte.

Ce sunt preturile de transfer?

Termenul de preturi de transfer (denumit de obicei TP) se refera la modul in care partile afiliate pretuiesc bunurile, serviciile, activele necorporale, imprumuturile si alte tranzactii dintre ele. Regulile/Regulamentele TP sunt stabilite in diferite tari pentru a se asigura ca preturile partilor afiliate sunt rezonabile si echitabile. Autoritatea fiscala romana se asteapta ca tranzactiile cu parti afiliate sa fie efectuate in conditii de concurenta.

Ce inseamna documentarea preturilor de transfer?

Multe tari din intreaga lume au cerinte privind documentatia privind preturile de transfer. Documentatia privind preturile de transfer se refera la inregistrarile pregatite ca dovada ca pretul este in conditii de concurenta.

Documentatia privind preturile de transfer necesita analiza companiei, industriei si functiilor (inclusiv activele si riscurile) pentru a putea „caracteriza” entitatea si tranzactiile. Odata „caracterizata” in scopul stabilirii preturilor de transfer, o metoda de stabilire a preturilor de transfer este selectata si aplicata folosind o analiza economica (numita adesea cautare comparabila). Aceasta cautare comparabila este comparata cu informatiile financiare ale entitatii care este revizuita pentru a evalua daca tranzactiile internationale cu parti afiliate au fost efectuate in conditii de concurenta.

Cand trebuie pregatita documentatia privind preturile de transfer?

In conformitate cu prevederile art. 108 alin. (2) din Codul de procedura fiscala in vederea documentarii respectarii principiului valorii de piata contribuabilul/platitorul care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate are obligatia sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer.

La solicitarea organului fiscal contribuabilul are obligatia de a prezenta dosarul preturilor de transfer. Cuantumul tranzactiilor pentru care contribuabilul/platitorul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, termenele pentru intocmirea acestuia, continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.

Astfel, OPANAF nr. 442/2016 emis in temeiul dispozitiilor mentionate mai sus stabileste ca in cazul societatilor care nu sunt mari contribuabili sau au aceasta calitate dar nu ating niciunul din pragurile de semnificatie prevazute la alin. (2) al art. 2 din ordin, se va urmari indeplinirea unuia dintre pragurile de semnificatie stabilite la alin. (4) calculate la nivel anual pentru toate operatiunile cu persoane afiliate si anume:

  • 50.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare;
  • 50.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate;
  • 100.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.

In cazul in care unul dintre praguri este indeplinit intocmirea dosarului preturilor de transfer este obligatorie pentru oricare dintre societatile afiliate implicate in tranzactie, insa doar in cazul inspectiei fiscale si doar la solicitarea organului de control.

In situatia in care niciunul dintre praguri nu este indeplinit societatea nu va putea fi obligata sa intocmeasca dosarul preturilor de transfer, justificarea respectarii principiului valorii de piata in cazul operatiunilor dintre persoane afiliate urmand a fi efectuata prin alte mijloace pe baza regulilor generale ale legislatiei financiar-contabile cu este cazul, spre exemplu, a unui raport de evaluare intocmit de catre un evaluator autorizat.

 Asadar, art. 4 alin. (4) din OPANAF nr. 442/2016 precizeaza expres ca pentru contribuabilii din categoria marilor contribuabili, care nu se incadreaza in criteriile stabilite conform prevederilor alin. (1), precum si contribuabilii din categoriile contribuabililor mici si mijlocii, care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate cu o valoare totala anuala, calculata prin insumarea valorii tranzactiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, exclusiv TVA, mai mare sau egala cu oricare din pragurile de semnificatie, prevazute la prezentul alineat, exista obligatia intocmirii si prezentarii dosarului preturilor de transfer numai la solicitarea organului fiscal, in cadrul unei actiuni de inspectie fiscala.

 Obligatia de intocmire anuala revine doar contribuabillilor mari care indeplinesc oricare dintre urmatoarele preguri de semnificatie:

  • 200.000 euro, in cazul dobanzilor incasate/platite pentru serviciile financiare, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
  • 250.000 euro, in cazul tranzactiilor privind prestarile de servicii primite/prestate, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal;
  • 350.000 euro, in cazul tranzactiilor privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale, calculata la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a anului fiscal.
Exista amenzi pentru nerespectarea cerintelor privind documentatia preturilor de transfer? Neprezentarea dosarului preturilor de transfer la prima solicitare facuta de organul fiscal competent este sanctionata contraventional printr-o amenda de pana la 27,000 de lei (persoane juridice – contribuabili mari), intre 12.000 si 14.000 de lei (persoane juridice - contribuabili mijlocii si mari), respectiv 2.000 - 3.500 de lei (persoane juridice - contribuabili mici si persoane fizice). 1. Penalitati administrative / amenzi
  • de pana la 27,000 RON (aproximativ 5.600 EUR) pentru contribuabilii mari care desfasoara tranzactii intra-grup materiale si carora le este solicitat dosarul preturilor de transfer in afara unei inspectii fiscale de fond;
  • de pana la 14.000 RON (aproximativ 2.900 EUR) pentru contribuabilii mijlocii si mari carora le este solicitat dosarul preturilor de transfer in cadrul unei inspectii fiscale de fond;
  • de pana la 3.500 RON (aproximativ 700 EUR) pentru contribuabilii mici carora le este solicitat dosarul preturilor de transfer in cadrul unei inspectii fiscale de fond.
2. Penalitati derivate direct din ajustarile de preturi de transfer
  • impozit pe profit / venit suplimentar (i.e. 16% din profiturile / veniturilor stabilite suplimentar de catre echipa de inspectie fiscala);
  • penalitati calculabile asupra impozitului pe profit / venit suplimentar (calculate pentru perioada de la momentul cand acestea ar fi trebuit platite pana la momentul cand se emite decizia de impunere de catre autoritatile fiscale si se achita principalul):
◌  dobanzi de intarziere (0,02% / zi de intarziere); si
◌   penalitati de intarziere (0,01% / zi de intarziere); sau
◌   penalitati de nedeclarare (0,08% / zi de intarziere).

 Cel mai important insa, este faptul ca neprezentarea/prezentarea incompleta a dosarului da dreptul autoritatilor fiscale de a estima valoarea de piata a preturilor de transfer utilizate de contribuabil in cadrul tranzactiilor intra-grup: inspectorul va alege trei tranzactii similare si va face media aritmetica, fara a tine cont de particularitatile tranzactiei analizate sau de profilul functional si de risc al companiei.

 Aceasta estimare ”fortata” poate duce la ajustarea puternica a preturilor de transfer practicate de catre societatile afiliate si, implicit, la plata unor impozite suplimentare semnificative. Mai mult, va fi o ajustare pe care contribuabilul nu o mai poate contesta, nemaiavand posibilitatea sa-si exercite acest drept.